Co zrobić z nakazem zapłaty?

Dostałeś nakaz zapłaty i nie wiesz co masz zrobić ?

Jeżeli odebrałeś list z sądu a w nim znalazłeś sądowy nakaz zapłaty to znaczy, że wierzyciel skorzystał z uproszczonej procedury sądowej. Wiele osób nie może uwierzyć, że Sąd może wydać nakaz zapłaty bez jego obecności, a nawet bez poinformowania go o tym, iż konkretna sprawa toczy się w sądzie.

Sąd na podstawie twierdzeń wierzyciela w pozwie i powołanych dokumentów (a w elektronicznym nawet bez ich przedłożenia), może wydać nakaz zapłaty – bez wyznaczania rozprawy –  i doręczyć go pozwanemu wraz z pozwem i pouczeniem o trybie odwołania się od niego poprzez złożenie przez pozwanego sprzeciwu bądź zarzutów. Oznacza to, że w pozwie można wpisać dowolne kwoty wedle uważania powoda (wierzyciela) i jeżeli tylko będzie to sprawiało wrażenia wiarygodnego – powód uzyska nakaz zapłaty.

Nakazy zapłaty zapadają (nie tylko zresztą w klasycznych sprawach cywilnych czy gospodarczych, ale także prawa pracy)

Istnieją dwa typy postępowań, w których wydawany jest nakaz zapłaty:

– postępowanie nakazowe, w którym sąd bazuje na podstawie bardzo pewnych, silnych dowodów,

– postępowanie upominawcze, w którym dowody są mniej oczywiste ,pozwany może w pełni zakwestionować roszczenie, a skuteczne zaskarżenie powoduje utratę mocy przez nakaz.

Rocznie takich nakazów zapada grubo ponad milion, a co więcej, w zdecydowanej większości pozwani nie odwołują się od nich.

Przykłady nakazów zapłaty:

Nakaz 1.jpg

Nakaz zapłaty wydany w Elektronicznym Postępowaniu Upominawczym wydanym przez Sąd Rejonowy Lublin-Zachód w Lublinie:

EPU 1.jpg

Sprzeciw/zarzuty od nakazu zapłaty

Masz tylko dwa tygodnie od dnia w którym odebrałeś nakaz zapłaty do skutecznego wniesienia zarzutów/sprzeciwu. Dopiero  po prawidłowym wniesieniu sprzeciwu/zarzutów od nakazu zapłaty – sąd wyznaczy rozprawę.

W przypadku Elektronicznego Postępowania Upominawczego sąd skieruje sprawę do sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania pozwanego, do rozpoznania w trybie ogólnym – czyli odbędzie się normalny proces. Sąd ten wezwie powoda do uzupełnienia w terminie 7 dni pozwu wraz z wszystkimi dowodami, na które się powoływał. I to będzie pierwsza okazja do zakończenia postępowania, bowiem jeżeli powód nie uzupełni dowodów, nie zdąży przesłać ich w terminie – sąd umorzy postępowanie.

Jeżeli powód uzupełni dokumenty – pozwany (dłużnik) otrzyma z sądu komplet dokumentów wraz z pouczeniem, że ma 14 dni na złożenie odpowiedzi na pozew. Również wtedy też wyznaczony zostanie termin rozprawy. Jest to bardzo ważny moment na dokładne przeanalizowanie dokumentów, które zostały złożone przez powoda (wierzyciela) by obrać właściwą strategię obrony.

Na rozprawie będziesz mógł przestawić swoje argumenty. Po zapoznaniu się z nimi Sąd będzie rozstrzygał czy roszczenia wierzyciela są zasadne czy nie i wyda wyrok, w którym albo zasądzi dług w całości bądź w części, albo powództwo oddali.

W sprawach, które prowadzi Kancelaria, niejednokrotnie na skutek solidnych zarzutów – przeciwnicy naszych klientów cofają powództwa, a oto przykłady:

cofnięcie pozwu 1.jpgcofnięcie 4.jpg

cofnięcie pozwu

Dlaczego warto składać sprzeciw od nakazu zapłaty?

• zyskujesz kilka miesięcy dodatkowego czasu, zanim zapadnie prawomocny wyrok;
  • powód może wycofać pozew lub nie uzupełnić dokumentów w terminie, co będzie skutkować umorzeniem postępowania;
  • sąd wyznaczy rozprawę, gdzie będzie analizował dowody, a Ty będziesz mógł się wypowiedzieć i przedstawić swoje argumenty;
  • przy odpowiedniej obronie możesz pozbyć się długu.

Każda sprawa jest inna i wymaga indywidualnej analizy aby zarzuty były trafne, a strategia obrony dobrze dobrana. Wiele spraw prowadzonych przez Kancelarię dzięki dokładnej analizie i odpowiednio dobranej strategii zakończyło się sukcesem, oto kilka przykładów:wyrok 1.jpg

nakaz wyrok postanowienie kancelaria.jpg

Postanowienie nakaz wyrok.jpgPostanowienie nakaz wyrok kancelaria.jpg

Skomentuj